Er is behoorlijk wat gedoe omtrent spontaan uitvallende iPhone 6s-modellen. Ruim twee weken geleden startte Apple een reparatieprogramma voor de iPhone 6s-batterij, omdat veel mensen last bleken te hebben van toestellen die spontaan uitvallen terwijl er nog genoeg stroom in het toestel zou moeten zitten. Echter ging het om een beperkt aantal exemplaren, terwijl veel mensen die buiten de bepaalde serienummers vielen ook last bleken te hebben van dit probleem. Nu geeft Apple aan dat er waarschijnlijk meer modellen getroffen zijn, maar dat dat met een toekomstige iOS-update verholpen moet worden.
MEER IPHONE 6S-MODELLEN MET BATTERIJPROBLEMEN
Apple heeft in een nieuw supportdocument meer informatie gegeven over het probleem. Apple stelt daarin dat het nog steeds gaat om iPhone 6s-toestellen die geproduceerd zijn in september en oktober 2015, maar dat er ook een klein deel van de iPhone 6s-gebruikers is die hier buiten vallen, maar toch last hebben van batterijproblemen. Apple heeft echter nog meer diagnostisch informatie nodig om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Dankzij een toekomstige iOS-update kan Apple meer informatie vergaren van de getroffen toestellen. Apple zegt dat deze update volgende week beschikbaar zal zijn. Vermoedelijk gaat het dan ook om iOS 10.2 die de afgelopen weken uitvoerig getest is.
Na het analyseren van de verkregen gegevens, zal verder gekeken worden naar het exacte probleem. Mocht Apple een oplossing gevonden hebben voor spontaan uitvallende toestellen, dan zal er de komende weken wederom een software-update uitgebracht worden die het probleem op moet lossen. Hieronder vind je de volledige Engelstalige mededeling van Apple.
A Message from Apple about 
iPhone and Unexpected Shutdowns
Posted 06.12.2016
We work hard to offer our customers the best product, experience, and customer support. We believe this is why we have earned the highest customer satisfaction rating of any smartphone maker in China and around the world.We take every customer concern very seriously, including the limited number of reports of unexpected shutdown with iPhones. We also want to thank the agencies for forwarding concerns to us and their engagement with us. Every time we encounter an issue, we investigate using a thorough process including analyzing these devices. We also look at diagnostic information from the broader set of customers who have opted in to our standard diagnostic data reporting. When we find something, we work to quickly provide our customers with a solution.
As a result of our investigation on this, we found that a small number of iPhone 6s devices made in September and October 2015 contained a battery component that was exposed to controlled ambient air longer than it should have been before being assembled into battery packs. Two weeks ago, we launched a worldwide program to replace affected batteries, free of charge. We again apologize for any customer inconvenience. It’s important to note, this is not a safety issue.
A small number of customers outside of the affected range have also reported an unexpected shutdown. Some of these shutdowns can occur under normal conditions in order for the iPhone to protect its electronics. In an effort to gather more information, we are including additional diagnostic capability in an iOS software update which will be available next week. This will allow us to gather information over the coming weeks which may potentially help us improve the algorithms used to manage battery performance and shutdown. If such improvements can be made, they will be delivered in future software updates.